Δρομολόγια Πλοίων
Δημοσιεύτηκε στο skiathoslife.gr την 01 Σεπτ, 2024
Ας ξεκινήσουμε με
μία αναδρομή στο παρελθόν. Είναι γεγονός ότι η εταιρεία «Νομικός» για δεκαετίες
εξυπηρετούσε τις Βόρειες Σποράδες. Υπήρχαν τακτά δρομολόγια, δώδεκα μήνες το
χρόνο, προς Βόλο και Άγιο Κωνσταντίνο, προς/από και τα τρία νησιά
(Σκιάθο-Σκόπελο-Αλόννησο). Τους καλοκαιρινούς μήνες τα δρομολόγια πλήθαιναν,
σύμφωνα με τον νόμο της προσφοράς και ζήτησης. Πρέπει όμως, επίσης να θυμηθούμε
ότι πολλά από εκείνα τα πλοία, ήταν αργά και αναξιόπιστα, χαλούσαν συνεχώς
(π.χ. το «Σκύρος» κατέπλεε στην Σκιάθο συνήθως με μία μηχανή, και μετά από πέντε
ώρες ταξίδι), ενώ το μέγεθος τους ήταν όσο τα σημερινά δελφίνια, και μετέφεραν
2-3 αυτοκίνητα τα οποία τα έβαζαν στο πλοίο με τα χέρια (!), με τη βοήθεια
πληρώματος και επιβατών. Ειδικά τον χειμώνα, απαγορευόταν να βγούμε στο
κατάστρωμα, γιατί τα κύματα πολλές φορές κάλυπταν ολόκληρο το πλοίο.
Όλα αυτά, εκείνη
την εποχή ήταν αποδεκτά και αυτονόητα, και φυσικά δεν υπήρχε λεπτομερές νομικό
πλαίσιο. Σήμερα, οι κανόνες ναυσιπλοΐας είναι πολύ αυστηρότεροι, και φυσικά
κανένα από εκείνα τα πλοία δεν θα έπαιρνε άδεια για να ταξιδέψει. Όλα αυτά,
είναι προφανές ότι έχουν ανεβάσει το κόστος εκτέλεσης πλόων, με αποτέλεσμα για
παράδειγμα όπως φαίνεται, να μην είναι οικονομικά βιώσιμο το καθημερινό
δρομολόγιο Άγιος Κωνσταντίνος – Αλόννησος.
Σήμερα όμως
έχουμε φτάσει σε ακραία φαινόμενα και προβληματικές καταστάσεις, με εμβληματικό
γεγονός την αναχώρηση δύο πλοίων από τον Βόλο, το πρωί, με διαφορά μισής ώρας
μεταξύ τους (συνήθως 7:30 και 08:00 αντίστοιχα). Αυτό φυσικά είναι γελοίο,
άχρηστο, και δεν εξυπηρετεί κανέναν κάτοικο, επισκέπτη, ή συνδιαλλασμένο
από/προς τα τρία νησιά. Εξυπηρετεί όμως, άλλες σκοπιμότητες. Ποιες; Εξυπηρετεί
τους κρατικούς λειτουργούς (π.χ., Υπουργείο Ναυτιλίας) που έχουν ήσυχο το
κεφάλι τους, τους όποιους λαϊκιστές τοπικούς φορείς (σας έχουμε δύο καθημερινά
βαπόρια), τους εφοπλιστές που χαμηλώνουν το κόστος (αφού τα πληρώματα
επιστρέφουν στον Βόλο το απόγευμα, και δεν υπάρχει ανάγκη παροχής στέγης, π.χ.,
στην Αλόννησο), ακόμη και τους κατά τόπους λιμενικούς σταθμούς που κατανέμουν
βάρδιες πιο εύκολα.
Τι πρέπει/μπορεί
λοιπόν να γίνει;
Εδώ αρχίζουν τα
δύσκολα, γιατί για να βελτιωθεί το καθεστώς, πρέπει να «σπάσουν αυγά». Πρώτο
και κυριότερο θέμα, είναι ότι η γραμμή είναι Βόλος-Αλόννησος. Κάθε φορά λοιπόν,
το δρομολόγιο υπό συζήτηση είναι αυτό. Αν αυτό δεν αλλάξει, δεν μπορεί να
βελτιωθεί συνολικά η επικοινωνία των τριών νησιών. Και για να προλάβω τους
λαϊκιστές πολιτικούς, δεν ζητώ την αποβολή της Αλοννήσου από τα δρομολόγια,
αλλά μεγαλύτερη ωφέλεια της Αλοννήσου αλλά και της Σκοπέλου, από αυτά. Ας
ξεκινήσουμε από το μεγαλύτερο θέμα, τα δύο πρωινά δρομολόγια. Υπάρχουν πολλές
εναλλακτικές, όπως η εναλλάξ (π.χ., ανά εβδομάδα) αναχώρηση της μίας εταιρείας
το πρωί, και της άλλης το μεσημέρι από τον Βόλο. Το μεσημεριανό δε δρομολόγιο,
θα μπορούσε να φτάνει μέχρι την Σκόπελο ή τη Γλώσσα, αν οι εταιρείες θεωρούν
ότι δεν προλαβαίνουν να επιστρέψουν στον Βόλο. Βέβαια, ειδικά το καλοκαίρι,
θεωρώ ότι το κόστος διανυκτέρευσης των πληρωμάτων στην Αλόννησο δύο εβδομάδες
το μήνα, μπορεί να γίνει ανεκτό. Για τις υπόλοιπες γραμμές, όπως το Μαντούδι,
Άγιος Κωνσταντίνος, αλλά και πιθανόν το Αχίλλειο που παρέχει άμεση πρόσβαση
στην Εθνική Οδό, ισχύουν ακριβώς τα ίδια.
Φυσικά, αυτές οι
αλλαγές, θα επιφέρουν και άλλα πολλαπλά οφέλη στις τοπικές κοινωνίες, και των
τριών νησιών. Θα γίνουν βιώσιμα τοπικά δρομολόγια με μικρά πλοία («παντόφλες»)
που θα μεταφέρουν φορτηγά και εμπορεύματα. Θα δημιουργηθούν σταθμοί
ανεφοδιασμού και αποθήκευσης («logistics”) σε όλα τα νησιά. Οι τοπικές κοινωνίες θα μπορούν να συναλλάσσονται με
περισσότερες αγορές της χώρας, κάτι που θα συγκρατήσει τις τιμές, και θα
αυξήσει την ποιότητα και τις επιλογές των παρεχόμενων υπηρεσιών (π.χ. αγροτικά
προϊόντα κατευθείαν από τον παραγωγό της Ηπειρωτικής Ελλάδας, που θα έρχονται
στο Βόλο το μεσημέρι, χωρίς να ταξιδεύουν νύχτα). Ας σκεφτούμε μόνο ότι όποιος
θέλει να έρθει στην Σκιάθο από την Αθήνα, πρέπει να διανυκτερεύσει στον Βόλο, ή
να ταξιδεύει όλη νύχτα για να προλάβει το πρωινό πλοίο.
Τι χρειάζεται για
να γίνουν εφικτά τα παραπάνω; Απλά, ο άμεσα ενδιαφερόμενος, ο Δήμος Σκιάθου,
πρέπει να ασχοληθεί σοβαρά με το μείζον αυτό θέμα. Πρέπει να γίνουν
πολυεπίπεδες συναντήσεις, απαιτήσεις, συνέργειες, πιέσεις, σχεδιασμός, με όλους
τους εμπλεκόμενους φορείς. Με τους τοπικούς βουλευτές, με τα εμπλεκόμενα
υπουργεία (π.χ., υπουργείο ναυτιλίας), με τους ενδιαφερόμενους Δήμους, με τους
τοπικούς φορείς (π.χ. ένωση ξενοδόχων, εφοπλιστικά γραφεία). Δυστυχώς, η νυν
Δημοτική Αρχή, δεν είναι ικανή να το πράξει. Δεν διατηρεί τις απαραίτητες
σχέσεις με τους τοπικούς βουλευτές, δεν ασχολείται με τις σχέσεις με τα
υπουργεία και με τους μηχανισμούς επιρροής («lobbying”) και οι σχέσεις με τους τοπικούς φορείς είναι
ανύπαρκτες έως εχθρικές.
Το επιχείρημα που
ακούω «Σωστά τα λες, αλλά δεν γίνονται αυτά τα πράγματα», είναι απλά η
επιβεβαίωση της αδιαφορίας και ανικανότητας που έχουμε κουραστεί να
παρατηρούμε.
Γιώργος
Βιολέττας
Εν Σκιάθω
Σχόλια