Η τεχνοφοβία και το θυμικό


Στο παραπάνω άρθρο, ο -ανώνυμος- συντάκτης, κατακεραυνώνει το υπουργείο Παιδείας για την πολιτική του να ζητάει από τους μαθητές την επιστροφή των σχολικών βιβλίων στο τέλος της χρονιάς για επαναχρησιμοποίηση ή πολτοποίηση. Όλο το άρθρο είναι γενικά φοβικό και τραβηγμένο από τα μαλλιά. Επιχειρήματα πολύ ακραία και λυγισμένα έτσι ώστε να εξυπηρετούν την -μόνη ορθή- άποψη του συντάκτη. Στις τελευταίες αράδες όμως, έρχεται και η κεραμίδα:
όταν συζητάμε για μελέτη, μιλάμε για χαρτί και σημειώσεις και όχι για ...«σερφάρισμα», που εξανεμίζεται και φεύγει από το μυαλό μετά από λίγα 24ωρα

Αυτή η φράση συγκεντρώνει κατά την γνώμη μου την βλακεία, τον σκοταδισμό και την παράθεση αστήριχτων συμπερασμάτων. Έτσι καταφέρνουμε να τρομοκρατήσουμε τον αναγνώστη και τελικά δια του εκφοβισμού να αναδείξουμε την δική μας άποψη ως την μόνη ορθή. Και φυσικά εύκολο θύμα στην υπόθεση είναι το «σερφάρισμα», δηλαδή το ιντερνέτ, αυτό το πολύ κακό πράγμα, και οι υπολογιστές, αυτά τα μηχανήματα του «διαβόλου», που «καλά κάνετε και δεν τα χωνεύετε», ορίστε τι κάνουν, αυτά φταίνε για όλα. Δείχνεις με το δάχτυλο ένα εύκολο θύμα και λες: «Ορίστε, αυτός-αυτό φταίει για τα προβλήματα σου»… Με λίγα λόγια, χτυπάς στο θυμικό των ανθρώπων και τους κερδίζεις.

Αυτό το συμπέρασμα που παραθέτει με τόση βεβαιότητα, ως κοινό τόπο, από πού ακριβώς το αντλεί ο συντάκτης; Ποιες επιστημονικές μελέτες διάβασε, ποιο πανεπιστήμιο ή άλλος φορέας τον διαβεβαίωσε ότι κατόπιν μακροχρόνιων επαληθεύσιμων μελετών, συμβαίνει κάτι τέτοιο;
Σήμερα, σε όλη την ανθρωπότητα συντελείται μία κοσμογονία. Με φρενήρεις ρυθμούς τα σχολικά προγράμματα αναμορφώνονται για να συμβαδίσουν με την ψηφιακή εποχή, πολυμεσικό περιεχόμενο δημιουργείται καθημερινά, ακόμη και σε μικρές χώρες σαν την Ελλάδα, πίνακες ηλεκτρονικοί γεμίζουν τα σχολεία.
Βέβαια υπάρχουν και θέματα και προβλήματα μεγάλα που πρέπει να λυθούν. Η εκπαίδευση των διδασκόντων στις νέες τεχνολογίες, η ορθή αξιοποίηση όλων αυτών των εργαλείων, και το κυριότερο η εκπαίδευση των μαθητών στο ότι το ιντερνέτ δεν είναι μόνο facebook και chat.
Και προς αυτή την κατεύθυνση έχουμε πολύ δρόμο ακόμη, ειδικά στην Ελλάδα που είμαστε αρκετά πίσω στην  υιοθέτηση των ευρυζωνικών υπηρεσιών και των συνεπαγομένων τους, αλλά και στην παραγωγή ψηφιακού υλικού στην Ελληνική γλώσσα.
Τα  άρθρα λοιπόν στις προοδευτικές εφημερίδες θα έπρεπε να ασχολούνται με το πώς θα δείξουν στους μαθητές έναν άλλο δρόμο ενασχόλησης με το «σερφάρισμα», να αναδεικνύουν την έλλειψη π.χ. άρθρων στην ελληνική Wikipedia, και να ζητούν την συμμετοχή των μαθητών όλων των σχολείων της χώρας στην συγγραφή τέτοιων άρθρων για τον τόπο τους, και όχι να γράφουν πως με το «σερφάρισμα» η γνώση χάνεται μετά από λίγα εικοσιτετράωρα.
Να θυμίσω μόνο ότι σε άλλες εποχές είχαν εξαχθεί μεταξύ άλλων και τα κάτωθι συμπεράσματα:
  •  Οι ραδιοφωνικές εκπομπές θα επιφέρουν βαριές βλάβες στον ανθρώπινο οργανισμό
  •  Τα ψυγεία είναι διαβολικά πράγματα και θα φέρουν αρρώστιες στους χρήστες τους
  • Η τηλεόραση στραβώνει
  • Ο ιός του 2000 θα κατέστρεφε τον πλανήτη, αφού θα σταματούσαν όλες οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες

Περιττό να αναφέρω ότι όλα τα παραπάνω ανήκουν στην ίδια κατηγορία με το επιχείρημα που παραθέτω στην αρχή.

Υ.Γ. Όταν ήμασταν μικροί, οι μεγαλύτεροι μας ανέφεραν συνεχώς μία ιστορία για τρίχες στην παλάμη, την οποία δυστυχώς δεν μπορώ να μεταφέρω εδώ……..  

Σχόλια

Ο χρήστης Μανιωτης Μπαμπης είπε…
τα χερια μας μπορουν να κατασκευασουν,να δημιουργησουν,να χαιδεψουν στοργικα,να χαιδεψουν ερωτικα αλλα και να σκοτωσουν.Εξαρταται πως τα χρησιμοποιουμε.....

Δημοφιλείς αναρτήσεις