Για το Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ)

Υπήρξα από τους τυχερούς ανθρώπους που πέρασαν στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο (στο τμήμα πληροφορικής) με την πρώτη αίτηση, την 2η χρονιά της λειτουργίας του.

Το γεγονός ήταν καθαρά τυχαίο (αν πράγματι υπάρχει τυχαιότητα, κάτι για το οποίο αμφιβάλλω). Την εποχή εκείνη η σχέση μου με την πληροφορική μετρούσε ήδη μία δεκαετία επαγγελματικής απασχόλησης και δίδασκα στο ΙΕΚ Σκιάθου σχετικά μαθήματα. Η καθηγήτρια και φίλη Ασημίνα με παρότρυνε να κάνω μία αίτηση. Δωρεάν και εύκολη όπως ήταν και είναι (ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα του Ανοιχτού Πανεπιστημίου είναι ακριβώς αυτό) την κατέθεσα και φυσικά την ξέχασα. Και ξαφνικά μετά από πολύ καιρό, η ίδια φίλη ήρθε χαρούμενη να μου πει ότι διάβασε στην εφημερίδα ότι είχα επιλεγεί.
Που είχα επιλεγεί; Τι ήταν αυτό; Τι έπρεπε να κάνω; Πως είναι τα μαθήματα; Τι μαθήματα είναι;
Χιλιάδες ερωτήσεις και ειδικά τότε, ελάχιστες έως καθόλου απαντήσεις. Ψάχνεις, ρωτάς, οργανώνεσαι, πληρώνεις το ζεστό χρήμα και αρμενίζεις λίγο ως πολύ στο άγνωστο με βάρκα την ελπίδα. Ειδικά για μένα που είχα πάνω από 10 χρόνια που είχα φύγει από το σχολείο, έπρεπε να ξαναμπώ σε ένα κλίμα που δεν το θυμόμουν καν. Πώς να διαβάζω δηλαδή, πώς να μελετάω. Θυμάμαι ότι τους πρώτους μήνες έμενα στην ίδια σελίδα για πέντε, δέκα λεπτά, ίσως και παραπάνω, αφού το μυαλό αρνιόταν να συγκεντρωθεί. Ειδικά στα μαθηματικά έκανα φροντιστήριο, αφού μετά από τόσα χρόνια ούτε τα κλάσματα δεν θυμόμουνα πώς να κάνω ομώνυμα. Καλή του ώρα, ο Τάκης που μου έκανε μάθημα έλεγε:
-Είσαι ο μόνος μαθητής μου που λύνει όλες τις ασκήσεις που του βάζω…
-Εμ Τάκη, τα πληρώνω μόνος μου τα δίδακτρα, δεν τα πληρώνει ο πατέρας μου όπως κάποτε.

Συγκριτικά με τα υπόλοιπα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας, το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο είναι έτη φωτός μπροστά. Από τις μικρές λεπτομέρειες μέχρι τα μεγάλα και ουσιώδη. Από την πιο απλή καθημερινή επαφή (ναι υπάρχει) που μπορείς να έχεις με τον καθηγητή σου, είτε μέσω e-mail που είναι και ο καλύτερος τρόπος αφού θα σου απαντήσει με την ησυχία του, είτε μέσω τηλεφώνου, αφού είναι υποχρεωμένοι να μιλούν μαζί σου για οτιδήποτε. Είχα καθηγητή που μου είπε στο τηλέφωνο επί λέξει:
- Θα μιλάμε στο τηλέφωνο όση ώρα χρειαστεί. Δεν θα κλείσω αν δεν το καταλάβεις.

Σου στέλνουν τις εργασίες διορθωμένες, με σχόλια και κριτική. Σε παίρνουν τηλέφωνο να σου πουν αν πέρασες και πως έγραψες. Με αρκετούς καθηγητές γίνεσαι φίλος αφού ειδικά στην περίπτωση μου (που είναι συχνή) πολλοί από αυτούς ήταν μικρότεροι μου.

Τι δεν είναι το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο;
Δεν είναι εύκολο. Αντιθέτως είναι μάλλον δύσκολο. Τώρα αν αυτό είναι κακό, το αφήνω στην κρίση των αναγνωστών. Είναι όμως δίκαιο. Κρίνει τους άξιους, αλλά το κυριότερο κρίνει τους ικανούς. Ικανός είναι αυτός ο οποίος θέτει έναν στόχο και έχει την ικανότητα να συγκεντρώνεται στον σκοπό του, στην επίτευξη δηλαδή του στόχου.

Φωτεινό παράδειγμα σε όλη μου την ζωή, και πηγή έμπνευσης θα παραμείνει μία συμμαθήτρια που είχα. Με δύο μεγάλα παιδιά που σπούδαζαν, κατέθεσε αίτηση στο Πανεπιστήμιο γιατί δεν ήθελε να κάθεται σπίτι. Η σχέση της με την πληροφορική; ΚΑΜΙΑ. Τα μαθηματικά; το μεγάλο της πρόβλημα. Στην πρώτη συνάντηση (ΟΣΣ για τους επαΐοντες) συζητούσαμε με τον καθηγητή για ένα πρόβλημα δυαδικής άλγεβρας και σε κάποια στιγμή λέει κάποιος: ένα και ένα ίσον μηδέν….. Εκείνη τότε πετάγεται επάνω και λέει: Θέλετε να με τρελάνετε; Σας ακούω τόση ώρα, δεν καταλαβαίνω τίποτα από ότι λέτε, και από πάνω θα με κάνετε να ξεχάσω και αυτά που ξέρω, άκου ένα και ένα ίσον μηδέν, που το βρήκατε αυτό πάλι; Και όμως έβγαλε το Πανεπιστήμιο. Με επιμονή, με υπομονή και με ανεπανάληπτο πείσμα. Και ας υπήρξε καθηγήτρια που την έκοψε με 4,85 !!

Για μένα το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο εκτός του ότι μου άνοιξε μία πόρτα στην ζωή που δεν την ήξερα καν, αντιπροσωπεύει την άλλη Ελλάδα. Μία χώρα μακριά από την τηλεόραση και τα ουρλιαχτά της, μακριά από αναξιοκρατία, διαπλοκή, μιζέρια, ελάχιστη προσπάθεια.
Δείχνει ότι υπάρχουν καλά πράγματα σε αυτόν το τόπο, απλώς δεν τα δείχνουν οι ειδήσεις των καναλιών.

Σχόλια

Ο χρήστης ELIA είπε…
φιλε κατα τυχη βρεθηκα στο bloq κ πρεπει να πω οτι διαβασα με ενδιαφερον τα οσα γραφεις... ενδιαφερομαι κ εγω κ το ανοιχτο πανεπιστημιο κ συγκεκριμενα το τμημα πληροφορικης. αυτο που ηθελα να ρωτησω ειναι απλα τι μαθματα εκανες κ ποια ειναι η επαγγελματικη αποκατασταση σε περιπτωση που παρεισ το πτυχιο... θα χαρω να μου στειλεις ενα mail με καποιες λεπτομερειες σ αυτα τα 2 ερωτηματα. περαν του να μου πεις απλα... οτι κ στο πανεπιστημιο πληροφορικης. ειναι ισαξια...? το mail moy ειναι nanos.ilias@gmail.com
Ο χρήστης Γιώργος Βιολέττας είπε…
Φίλε Ηλία,

ανακατεύεις 2 διαφορετικά κατά την γνώμη μου πράγματα: Τις σπουδές & την επαγγελματική αποκατάσταση, πράγματα όχι απαραίτητα ταυτόσημα, ειδικά στην -δυστυχώς- δύσκολη ελληνική πραγματικότητα.
Όσον αφορά στο ΕΑΠ λες ότι ενδιαφέρεσαι αλλά αν κατάλαβα καλά δεν έχεις γίνει δεκτός ακόμη. Εδώ υπάρχει ένα θέμα όπως αναφέρω, ότι χρειάζεται και αρκετή δόση τύχης (πιθανότητα 1/10 ) ώστε να κληρωθείς, κάτι που σου εύχομαι ολόοψυχα.
Όσον αφορά στα μαθήματα στο ΕΑΠ, θα πάρεις αναγκαστικά τα 3 υποχρεωτικά μαθήματα της 1ης χρονιάς και μετά θα διαλέξεις με την ησυχία σου τις μελλοντικές κατευθύνσεις. Ο καθένας επιλέγει μαθήματα απο την 3η χρονιά έχοντας πλέον κατασταλάξει σε σχετική κατεύθυνση.
Να επισημάνω ότι το 50% των ανθρώπων που δεν ολοκληρώνουν τις σπουδές στο ΕΑΠ, σταματάνε στην θεματική ενότητα των μαθηματικών (ΠΛΗ12 & ΠΛΗ20) !!!
Αυτό σημαίνει ότι τα μαθηματικά είναι δύσκολα (όπως σε όλα τα πανεπιστήμια του κόσμου) και δεν "σηκώνει" παπαγαλία και αντιγραφές...
Άρα αν νομίζεις ότι έχεις πρόβλημα, τότε λίγο φροντιστήριο δεν κάνει κακό (εγώ προτείνω εισαγωγικό ταχύρυθμο φροντιστήριο το καλοκαίρι).

Για την επαγγελματική αποκατάσταση:
Τυπικά έχεις δικαίωμα διορισμού στο δημόσιο ως ΠΕ19 (Πανεπιστημιακή εκπαίδευση - Πληροφορική) ως καθηγητής στην μέση εκπαίδευση, τώρα πιά μόνο μέσω ΑΣΕΠ, με ιδιαίτερα δύσκολες εξετάσεις και οξύ ανταγωνισμό.
Και φυσικά διορισμό σε όλες τις ΠΕ19 θέσεις που προκυρήσσονται.
Τώρα στον ιδιωτικό τομέα, τι να πω;
Όλες οι θέσεις σε εταιρίες πληροφορικής. Πρακτικά στον ιδιωτικό τομέα βρίσκεις εύκολα μία (συνήθως όχι πολυ καλοπληρωμένη) δουλειά αν έχεις ειδικές γνώσεις προγραμματισμού (π.χ. C#, java ή SQL κτλ) κάτι που θα πρέπει να εξελίξεις μόνος σου αφού στο πανεπιστήμιο θα πάρεις μόνο τις βασικές αρχές.
Και φυσικά πάνω από όλα εξαρταται απο εσένα τον ίδιο πως θα τιμήσεις και θα θεραπεύσεις την επιστήμη που σπούδασες..

Καλή επιτυχία στους στόχους σου
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Εντελώς τυχαία ειδα την καταχώρηση.Είμαι και εγώ απόφοιτος του ΕΑΠ και σας πληροφορώ οτι εδώ και καιρό το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο εχει μπλοκάρει την δυνατότητα διορισμού των αποφοίτων ως εκπαιδευτικών μέσω ΑΣΕΠ.Το ΕΑΠ δεν είναι τελικά παρά ενα δόλωμα είσπραξης χρημάτων και τίποτα άλλο.

Καλη επιτυχία στις απαξιωμένες σπουδές σου


Αποφοιτος
Ο χρήστης Γιώργος Βιολέττας είπε…
Φίλε Ανώνυμε,
Νομίζω ότι απλώς ανακυκλώνεις λανθασμένες φήμες, για να μην τις χαρακτηρίσω διαφορετικά.
Πρόσφατα διορίστηκε συμμαθητής μου από το ΕΑΠ στην μέση εκπαίδευση μέσω ΑΣΕΠ.
Σε όλες τις προκηρύξεις του Δημοσίου που βλέπω (μετά και απο αγώνα της Ένωσης Πληροφορικών Ελλάδος, ΕΠΕ) υπάρχει η ρητή προσθήκη "...και αποφοίτων του ΕΑΠ".
Σε τελική ανάλυση τέτοιες ομιχλώδεις αναφορές δεν προσφέρουν τίποτα στο διάλογο.
Φέρε μου μία συγκεκριμένη τέτοια ανακοίνωση του Π.Ι. και σε διαβεβαιώνω ότι μέσω της ΕΠΕ θα ανακινηθεί το θέμα φτάνοντας στο υπουργείο και όπου αλλού χρειαστεί.
Φοβάμαι όμως ότι έχεις πέσει σε παγίδα και αναμασάς αοριστίες...

Φιλικά Γιώργος
Ο χρήστης Δρ. Φώτης Κ. Λιοτόπουλος είπε…
Ανώνυμοι δεν μπορούν να απαξιώνουν τους αγώνες που έχουμε κάνει για την ισότιμη αντιμετώπιση (και τυπικά αλλά και επί της ουσίας) του πτυχίου του ΕΑΠ με αυτό των άλλων ΑΕΙ, σε θέματα διορισμών, εξετάσεων ΑΣΕΠ, κλπ.
Υπάρχουν πλέον νομοθετικές ρυθμίσεις γι' αυτά τα θέματα που εφαρμόζονται επί χρόνια έως σήμερα και υπάρχουν αρκετοί απόφοιτοι (και φοιτητές μου) διορισμένοι στο Δημόσιο, μέσω ΑΣΕΠ.
Κάτι που δεν έχει κατακτηθεί ακόμη είναι το δικαίωμα άδειας με αποδοχές σε εργαζόμενους (του Δημοσίου), λόγω μεταπτυχιακών σπουδών στο ΕΑΠ, ενώ παρέχεται σε όλα τα άλλα μεταπτυχιακά προγράμματα των ΑΕΙ της χώρας, με το (σαθρό κατά τη γνώμη μου) αιτιολογικό ότι "οι σπουδές στο ΕΑΠ είναι εξ' αποστάσεως, άρα δεν έχει καθημερινές παρακολουθήσεις, κλπ.".
--
Φώτης Κ. Λιοτόπουλος, liotop@eap.gr
ΣΕΠ, ΕΑΠ/ΠΛΣ και ΕΑΠ/ΠΛΗ (2001-2010)
Ο χρήστης blogger είπε…
άγνοια ...
απλά άγνοια ...

προτείνω να μην ασχολείστε
Ο χρήστης Μανωλης πασχαλης είπε…
Ποσό δίκιο έχεις!

Δημοφιλείς αναρτήσεις